Lokale energie in Heerde als burgerintiatief

Op 4 maart a.s. organiseert D66/GroenLinks een thema-avond over energiebesparing en  mogelijkheden voor energieopwekking op lokaal niveau. In het onlangs afgesloten landelijke Energieakkoord  wordt onder andere veel aandacht besteed aan zogenaamde lokale energie-initiatieven.Burgers wordt daarbij de mogelijkheid geboden om zelf hernieuwbare energie op te gaan wekken. Gedacht wordt daarbij aan zonne-, bio-, windenergie e.d. Rijk, provincie en gemeente ondersteunen deze initiatieven op vele manieren. Het is overigens niet een vrijblijvend gebeuren, In 2016 vindt per gemeente evaluatie plaats en zal bij het niet halen van de gestelde doelen bepaalde maatregelen worden opgelegd. Een en ander heeft ook grote gevolgen voor Heerde. Volgens D66/GroenLinks dient op zeer korte termijn in Heerde gestart te worden met daadwerkelijke invulling van energiebesparing en energieopwekking op lokaal niveau..Hoewel genoemd  akkoord alle sectoren bestrijkt, richt D66/GroenLinks zich tijdens deze thema-avond vooral op het onderdeel burgerinitiatieven. Daarbij staat de vraag centraal welke partijen zijn bij mogelijke initiatieven betrokken en welke rol wordt daarbij van hen verwacht? Op deze en wellicht andere vragen wordt tijdens de avond ingegaan door de volgende partijen. De gedeputeerde van de provincie Gelderland die verantwoordelijk is voor onder meer klimaat- en energiebeleid in Gelderland. Een wethouder van een gemeente die al een aantal jaren ervaring heeft met energie-initiatieven van burgers. De directeur-bestuurder van Triada woondiensten, Een ondernemer van de Stichting Heerde Duurzaam en een burgerinitiatiefnemer in Heerde, die reeds op individueel niveau successen heeft geboekt in Heerde.Daarnaast is er voldoende ruimte in het programma voor de discussie. Voor wie is deze avond bestemd? In feite voor iedereen! Aangezien het collectief oppakken van een initiatief een belangrijk onderdeel kan zijn, wordt ook gedacht  aan buurt- en wijkverenigingen, dorpsraden e.d. De thema-avond vindt plaats op 4 maart 2014 in het partycentrum De Keet,  Eperweg 55 te Heerde. Inloop 19.30 uur, aanvang 20.00 uur.