Patstelling dreigt voor Natuurtransferium Heerde

Wat doe je als je het autoverkeer op de Noord Veluwe wil beperken, maar toch de bezoekers aan deze regio niet wil afschrikken?

Het antwoord: je opent een Natuurtransferium. 

Het is de bedoeling dat bezoekers met hun voertuig naar het Natuurtransferium komen en van daaruit op een andere, natuurvriendelijke wijze de natuur in die regio gaan bezoeken.

Het uiteindelijke doel is dus het verminderen van het gemotoriseerd verkeer in de landschappelijke omgeving van deze voorziening en ruim baan te geven aan natuurgerichte recreatie.

Reeds bestaande natuurtansferia hebben hun waarde al bewezen. De formule werkt. De betrokken gemeenten trekken er het profijt van. 

Heerde staat nu voor de keus om met de Provincie, Gelders Landschap en Defensie samen vorm te geven aan een Natuurtransferium bij de Schaapskooi. 

Het is een kans, niet alleen op voldoende middelen om die toeristische impuls te geven, die Heerde hard nodig heeft, maar ook om het hele Veluwe gebied van Heerde op elkaar te laten aansluiten en af te stemmen met de stakeholders in dit gebied.

We willen graag invulling geven om Heerde toeristisch aantrekkelijker te maken en op de kaart te plaatsen. Daar zal ons dorp wel bij varen.

Toch dreigt nu een politiek probleem te ontstaan, een patstelling. 

Daar waar enerzijds het autoverkeer gemakkelijk wordt toegeleid naar een parkeervoorziening, met aantrekkelijke voorzieningen, midden in het gebied, wordt aan de andere kant door onze partners verlangd dat de auto op andere plekken wordt geweerd:

De Nieuwe Zuidweg tot aan de Elburgerweg wordt "afgewaardeerd" tot een toeristische, langzaam verkeer route. Het gemotoriseerd verkeer kan overigens wel gewoon naar t Harde over de  Elburgerweg en Zuidweg.

Al vanaf de allereerste plannen voor het Schaapskooi Transferium was bekend, dat Provincie Gelderland, Defensie, die eigenaar is van de weg en Gelders Landschap hierin een absolute voorwaarde stellen. Keer op keer is wethouder van der Stege verzocht om toch deze eis van tafel te krijgen: dat is hem niet gelukt.

Vorige maand is de commissie Ruimte voor de keus gesteld. Zelfs de Gedeputeerde mevrouw Traag was aanwezig om het belang te onderstrepen.

Tja, en dan moet je kiezen. 

D66, GroenLinks, CDA en CUSGP hebben verklaard door te willen met de ontwikkeling. Andere partijen blijven vasthouden aan hun bezwaren.

In de achterban van zowel GroenLinks als D66 leven aarzelingen en bedenkingen. Bij D66 vooral de afwaardering van de Nieuwe Zuidweg, bij Groenlinks de parkeerdruk op het gebied in relatie tot de kwetsbaarheid van de Render Klippen. 

Wij hebben gemeend de ontwikkeling niet te blokkeren, want nu vasthouden aan standpunten, betekent dat het venster sluit, met alle gevolgen van dien. We zijn afhankelijk van o.a. de Provincie.

Als de plannen nu vertragen, dan wordt het beschikbare geld ergens anders ingezet en heeft Heerde het nakijken.

Heel veel elementen in het plan moeten overigens nog vaste vorm krijgen. Het te kiezen parkeerscenario, de toeleiding vanaf de snelweg, de padenstruktuur. 

We vinden dat de nieuwe gemeenteraad hierin nog volop moet kunnen meedenken en meesturen. Er is geen vrijbrief afgegeven. 

Jammer dat het college er niet in geslaagd is dit twee jaar eerder ter besluitvorming aan te bieden. Nu valt het ten prooi aan de politieke scherpslijperij van de verkiezingen.

Laten we geen patstelling creëeren.

De toekomst van Heerde is belangrijker dan het naleven van een verkiezingsprogramma. 

Soms moet je rekkelijk zijn. Samen kiezen voor Heerde.

We zouden tegen de PvdA en VVD willen zeggen:

Rekken zonder scheuren...