Gemeenteraad Heerde keert zich tegen schaliegas!

Tijdens haar laatste vergadering voor het reces heeft  de gemeenteraad van Heerde zich uitgesproken tegen boringen naar schaliegas en het college opgeroepen alle middelen in te zetten om dat te bewerkstelligen en uit te dragen.

Een motie van D66/GroenLinks, PvdA en CUSGP met  die strekking werd aangenomen met 10 stemmen voor en 4 tegen. Behalve de indieners stemde ook drie leden van de CDA fractie voor de motie. Het College van B&W ontraadde de motie en stelde voor om te wachten tot de gemeente gevraagd wordt om een zienswijze op de Structuurvisie.

In de raad overheerste echter het gevoel dat Heerde van zich moet laten horen en niet het initiatief aan anderen (de Provincie) moet overlaten om stelling te nemen en ook geen afwachtende houding moet aannemen. Het is inmiddels duidelijk dat ook natuurgebieden niet gevrijwaard blijven van mogelijke boringen. De structuurvisie schaliegas zal de weg vrij maken voor het Rijk om vergunningen te verlenen aan mijnbouwbedrijven. Het schaliegasdebat is al eerder aan de orde geweest in de gemeenteraad van Heerde. Inmiddels is de urgentie meer voelbaar geworden. In Duitsland en België is een stop gezet op  schaliegaswinning als gevolg van de recente toevloed aan informatie over de risico's en de enorme reikwijdte van die risico's voor mens en milieu.

Het college beraadt zich nog over hoe om te gaan met de motie.

Silvia van Amerongen

Fractie D66/GroenLinks