Bij de installatie van de nieuwe gemeenteraad heeft GroenLinks Heerde al direct voor reuring gezorgd: een motie over een beter communicatie en participatiebeleid is met absolute meerderheid aangenomen.

De oude coalitie van CDA,CU/SGP en PvdA  gaat op gelijke voet verder. Er is echter 1 verschil: er zijn nu 2 nieuwe partijen. Gaan die een verschil maken? Jazeker!  Tijdens  de 1e  vergadering stond slechts 1 inhoudelijk document geagendeerd: het coalitieaccoord voor de komende 4 jaar. Hierin wordt wel gesproken over een verbetering van de communicatie met de burger, maar worden geen concrete voorstellen gedaan. Voor GroenLinks is het een hoofdpunt om de afstand tussen inwoners en politiek te verkleinen en meer openheid te bereiken .

Een motie, opgesteld door GroenLinks, om hiervoor concreet beleid op te stellen, werd mede ingediend door de volledige oppositie van GL,D66, Gemeentebelang BP en VVD.  De hele raad herkende in deze motie een belangrijk speerpunt voor de komende jaren en hij werd aangenomen met algemene stemmen.