Wie minder vervuilt, betaalt minder!

Voor het eerst in de historie van de gemeenteraad Heerde is gisteren door de raadsfracties van GroenLinks en de PvdA een initiatiefvoorstel ingediend.

Zo'n voorstel past heel goed in het zogenaamde dualisme tussen raad en college.  Dat dualisme wil zeggen dat de raad en college gescheiden verantwoordelijkheden hebben waarbij het primaat bij de raad berust. In het verleden, in de tijd van het zogenaamde monisme, waren de verantwoordelijkheden niet echt gescheiden. Wethouders maakten toen nog deel uit van de gemeenteraad en waren ook lid van de fracties die in het college zaten en het primaat lag toch wel bij het college. Het initiatiefvoorstel en de aanbiedingsbrief zijn bijgevoegd. Het initiatiefvoorstel met de titel "Wie minder vervuilt, betaalt minder" heeft als doel een impuls te geven aan de duurzaamheidsplannen van de gemeente Heerde. Kort samengevat de oude grondslag die met zich bracht dat voor elke woning een zelfde bedrag wordt betaalt om toegang te krijgen op het riool wordt vervangen door een variabel systeem dat met zich brengt dat het aantal personen op een adres het te betalen bedrag om op het riool te mogen bepaalt. M.a.w. een eenpersoons huishouden betaalt minder dan een gezin van 4 personen. Daarnaast zit in het voorstel van GroenLinks en de PvdA een prikkel (door middel van een korting op het riooltarief) om hemelwater dat op daken en terrassen van gebouwen valt niet meer op het riool  te lozen maar af te koppelen en te infiltreren in de bodem of te lozen op het oppervlaktewater. De fracties van GroenLinks en de PvdA