Tien jaar lang wordt er al getobd in de politiek om het uitgangspunt van de Brede School in de juiste vorm te gieten. De juiste vorm op de juiste schaal voor Heerde. Dat wilde maar niet lukken. De aanvankelijke goodwill voor die plannen is door dit onvermogen in de loop der tijd in zijn tegendeel gekeerd. Des te belangrijker is het dus, dat in deze nieuwe raadsperiode een ijzersterk plan op tafel komt, dat breed gedragen wordt door raad en bevolking. Het resultaat is echter, dat toch een, in alle opzichten, onvoldragen plan aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, dat tot overmaat van ramp met grote spoed er doorheen gejaagd lijkt te moeten worden.

De besluitvormingsprocedure is niet goed gegaan, zo hebben de fractievoorzitters raadsbreed via de griffier het college reeds op 9 april 2010 kenbaar gemaakt. Zij vroegen zich daarbij af of de burgers zich wel serieus genomen voelen en dat er voor de verschillende stappen meer tijd genomen diende te worden.

Dit advies is in de wind geslagen.

Er kwamen nauwelijks antwoorden van het college tijdens de raadsbrede commissie op brandende vragen van oppositie en buurt. En er kwam nauwelijks een weerwoord vanuit de coalitie partijen. Ook in het raadsvoorstel is niets terug te vinden, dat er op wijst dat de raad serieus wordt genomen, noch de inspraak vanuit de buurt, noch de stem van ouders....

Aanhoren is niet genoeg
Een zo belangrijk plan, voor honderden kinderen, duizenden ouders en mensen in de buurt, en vanuit oogpunt van gemeentelijke financiën, moet op zijn merites beoordeeld kunnen worden. Essentieel daarin is, dat naar kritische opmerking en vragen geluisterd wordt en antwoorden worden gezocht. Aanhoren is niet genoeg. Die openheid heeft de afgelopen tijd ontbroken. Er is wel aangehoord, maar er is onvoldoende mee gedaan. Het lijkt wel of het college zichzelf de tijd niet heeft gegund om een geloofwaardig resultaat neer te zetten. De coalitie vertrouwt kennelijk meer op de macht van de meerderheid dan op basis van argumenten naar draagvlak te streven.

Motie van protest Op 31 mei is in de raad een definitief besluit genomen over de Brede School West. Echter: D66, GroenLinks, VVD en Gemeentebelang/Boerenpartij hebben ervoor gekozen om al bij de vaststelling van de agenda op ferme wijze te protesteren tegen de gang van zaken. We hebben een poging gedaan om een raadsuitspraak te doen om het plan, dat onevenwichtig en onrijp is, van de agenda te halen. Immers: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Laat het duidelijk zijn, wij zijn op zich niet tegen een Brede School. Integendeel, waar wij tegen zijn is het onvoldragen voorstel dat nu op tafel lag. Na verwerping door de coalitiepartijen van onze motie (Gl, D66, VVD en GBP) om het onvoldragen raadsvoorstel terug te nemen, onze vragen alsnog te beantwoorden en het geheel van een fundament te voorzien, hebben we  een schorsing aangevraagd, om uiteindelijk niet meer terug te keren in de raadzaal. Voor de inhoud van de motie: lees verder.. De macht van de meerderheid. We hebben aan de voorzitter van de raad verklaard, dat we niet bereid zijn mee  te doen aan een rituele dans en alle vragen en verzoeken die we in de commissie al hadden gesteld weer te moeten herhalen, zonder uitzicht op antwoord. We zijn niet bereid verantwoordelijkheid te nemen voor een onrijp, risicovol voorstel, dat de steun van de bevolking mist.  Gewoon tegenstemmen helpt helaas onvoldoende om deze botte bestuursstijl aan de kaak te stellen, waar we wel eens   4 jaar lang  op getrakteerd zouden kunnen worden. In de zaal zaten buurtbewoners, die allen ons voorbeeld hebben gevolgd en de zaal zonder hun inspraakmoment af te wachten, hebben verlaten. De coalitiepartijen hebben daarna gebruik gemaakt van hun getalsmatige overmacht om het voorstel er met veel vertoon van eensgezindheid  erdoor te jassen. In Heerde komen we overal samen wel uit?.... Hoe is het mogelijk, dat er eigenlijk raadsbrede steun is voor de toepassing van de  principes van de Brede School in Heerde, maar dat na 10 jaar soebatten alsnog een plan uitgevoerd gaat worden dat zo’n verdeeldheid zaait? .