”In Heerde hebben we ballen” .... zegt de coalitie (Stentor, 25-2-2010).
Een reactie door Silvia van Amerongen, Lijsttrekker GroenLinks Heerde

Wapenveld

Als gestoken door een bij reageert de coalitie (van CDA, PvdA, CU/SGP) in een speciaal belegde persbijeenkomst op de  kritiek van GroenLinks, dat zij de kern van Wapenveld deze hele collegeperiode heeft verwaarloosd.

GroenLinks bracht dit naar voren tijdens de druk bezochte Wapenveldconferentie. Deze conferentie was hard nodig om de noodzaak aan te tonen dat het nu echt tijd wordt voor daden en dat de Wapenveldse organisaties, die op constructieve wijze de problematiek van de kern van Wapenveld voor het voetlicht hebben gebracht, daarin een actieve rol verdienen. Wij constateren dat het college het onderwerp onnodig voor zich uitschuift, wachtend op een structuurschets, de bewoners en ondernemers in Wapenveld in voortdurende onzekerheid achterlatend. Wapenveld lijdt onder het gebrek aan daadkracht van het huidig college.

Deze dingen mogen wel een keer hardop gezegd worden, heren van de coalitie! Een waardevol gezegde is: zonder kritiek vaart niemand wel.

De coalitie meent echter, zo lezen we in het Stentor artikel, de Wapenveldse ondernemers een spiegel te moeten voorhouden: de leegstand en de verloedering moesten ze zichzelf maar  wat meer aantrekken. Zó veeg je dus je eigen stoepje schoon!

De Coalitie rammelt met zijn ballen….

De door de coalitie afgelegde verklaring echter, blaakt van zelfgenoegzaamheid. Terwijl iedere kritiek resoluut van de hand wordt gewezen, telt men zijn zegeningen. Wij tellen mee… maar zijn snel uitgeteld.

Genoemd worden o.a. de invoering van de WMO, een verplichting voor iedere gemeente,  de visie ontwikkeling Van Meurspark: ook zo’n onderwerp waarvoor allerlei plannen in de maak zijn, die zich volledig onttrekken aan het zicht van de burger, en waarbij ook de Vrienden van het van Meurspark de laatste tijd buiten de deur worden gehouden. En dan het Berghuizerbad: dat het  er nog is, is vooral een verdienste van verontruste Heerdenaren en het zwembad zelf,  die met veel inzet de voorziening vooralsnog voor de poorten van de hel hebben weggesleept. Nog een ander punt: de profilering van de gemeente, het op de kaart zetten als aantrekkelijk woon en werkgemeente. Hoe dan? Daar hebben mensen in Wapenveld in ieder geval weinig van gemerkt.

Onze conclusie:  Heerde heeft niet veel aan bestuurders, die zich wentelen in tevredenheid

College 2010-2014 wordt nu al gevormd

Maar dat is nog niet alles. Met stijgende verbazing lezen we dat de coalitiepartners het zo naar hun zin hebben met elkaar, dat ze van plan zijn dit nog lang vol te houden, want het volgende college is al gesmeed, nog voordat de kiezer aan het woord is geweest. De eensgezinde coalitie kondigt nu al vast aan, dat ze met elkaar op oude voet zullen doorgaan in de komende 4 jaar. (Ja,ja, natuurlijk worden alle opties open gehouden…….) GroenLinks noemt deze houding een klap in het gezicht van de kiezer.

Tot slot: “ In Heerde hebben we ballen” ???

Wat je ook mag denken van dergelijk brallerig taalgebruik, feit is dat het met het incasseringsvermogen van de coalitie ten opzichte van gerechtvaardige  kritiek, slecht gesteld is. Het is kennelijk  nog onvoldoende op de proef gesteld. Bij de eerste confrontatie zijn meteen de rapen gaar, schiet men in het defensief  en wordt er een persconferentie belegd. Ook wil het maar niet lukken om tijdig een lijsttrekkersdebat te organiseren, waardoor het voor de kiezer welhaas te laat komt en geen enkel effekt meer kan hebben in de media. Hoezo, ballen?

Ik ben blij dat ik als vrouw en nieuwkomer in de Heerdense politiek het soort van  ballen mis, dat kennelijk nodig is om arrogante, zelfgenoegzame en vrouwonvriendelijk politiek te  bedrijven.

Silvia van Amerongen

Heerde 26-2-2010